Η συζήτηση και η σωστή επικοινωνία με τους άλλους είναι μία τέχνη, και όπως όλες οι τέχνες έχει και αυτή τη μεθοδολογία, τους κανόνες και τα μυστικά της.

Σήμερα, θα σας αποκαλύψουμε ορισμένους, απλούς κανόνες που θα σας βοηθήσουν να κάνετε πιο ουσιαστικές συζητήσεις με τους γύρω σας.

Αφήνουμε το «εγώ» μας εκτός.

Σε μια συζήτηση, πραγματικός νικητής είναι  εκείνος που μαθαίνει τα περισσότερα, δηλαδή ο ηττημένος, έλεγε ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Επίκουρος, γνωστός από τη μεγάλη φιλοσοφική σχολή την οποία ίδρυσε, «τον κήπο του Επίκουρου». Στην τέχνη της συζήτησης λοιπόν, κάθε συζήτησης, νικητής είναι ο φαινομενικά ηττημένος, αυτός δηλαδή που αφήνει τον εγωισμό του εκτός της συζήτησης και έχει σαν στόχο, όταν τελειώσει η συζήτηση να έχει εισπράξει στοιχεία που θα τον/τη βοηθήσουν να βελτιωθεί.

Κερδίστε την εμπιστοσύνη των συνομιλητών σας. Ακούστε τους!

Μία συζήτηση μπορεί να αποδειχθεί αμοιβαία επωφελής ή εντελώς ανούσια, από τα πρώτα κιόλας λεπτά της, ανάλογα με τη διάθεση των συνομιλητών. Όσο καλά προετοιμασμένοι και αν έρθετε σε μία συζήτηση, «εξοπλισμένοι» με τα καλύτερα επιχειρήματα, η προετοιμασία σας δεν έχει καμία απολύτως αξία αν οι συνομιλητές σας δεν σας εμπιστεύονται και κατά συνέπεια δεν σας ακούν. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να δείξετε στον συνομιλητή σας, από την αρχή, τα «χαρτιά» σας αναφορικά με τις προθέσεις σας και την ειλικρινή σας διάθεση, πρωταρχικά να ακούσετε τις δικές τους απόψεις και στη συνέχεια να ακουστείτε. Για να γίνει εφικτό αυτό, πρέπει καταρχήν να μιλάτε λιγότερο και να ακούτε περισσότερο.

Η απόκτηση της εμπιστοσύνης των συνομιλητών σας από την αρχή είναι το Α και το Ω μία συζήτησης. Γίνετε λοιπόν σωστός ακροατής και δώστε «χώρο» στους άλλους να εκφράσουν τις απόψεις τους.

Μην υψώνετε τον τόνο της φωνής σας.

Η επιβολή με τη φωνή για την κυριαρχία της συζήτησης ποτέ δεν αποδείχθηκε αποτελεσματική μέθοδος. Αντίθετα, αναγκάζει τους συνομιλητές σας να καταφύγουν σε μία αυθόρμητη άμυνα η οποία οδηγεί, είτε στο να κλειστούν στους εαυτούς τους είτε στο να υψώσουν και εκείνοι με τη σειρά τους τη δική τους φωνή,  προκειμένου να διαφυλάξουν την αξιοπρέπειά τους. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις η συζήτηση σας έχει οριστικά τελειώσει.

Μην προσβάλλετε.

Το ίδιο συμβαίνει όταν, αντί λογικών επιχειρημάτων για το θέμα που συζητάτε, χάσετε τη ψυχραιμία σας και καταφύγετε στις προσωπικές προσβολές και στις ειρωνείες, στις λεγόμενες δηλαδή аd hominem επιθέσεις. Ο σεβασμός στους άλλους είναι ίδιον ενός καλού συνομιλητή.

Μπείτε στη συζήτηση με θετική win win διάθεση

Για να γίνει μία σωστή συζήτηση, δεν αρκεί να το θέλει μόνο ο ένας, πρέπει να το θέλει και ο άλλος. Πριν λοιπόν ξεκινήσετε μία συζήτηση, για ένα θέμα που σας απασχολεί, πρέπει να σκεφθείτε, αν το ίδιο θέμα απασχολεί εξίσου και τον συνομιλητή σας ή/και τι θα κερδίσει και εκείνος/η από τη συζήτηση που επιχειρείτε να ξεκινήσετε. Είτε είστε εργαζόμενος είτε επικεφαλής μίας ομάδας είτε εργοδότης είτε στέλεχος πωλήσεων, αυτό που πρέπει να προσέξετε εξ’ αρχής είναι να γίνει σε καλό κλίμα, να θέλουν όλοι να συμμετάσχουν σε αυτήν ειλικρινά και όχι σαν μία υποχρέωση που πρέπει να βγει από πάνω τους.

Έτσι, θα είναι μία ευχάριστη εμπειρία, από την οποία όλοι θα βγουν ωφελημένοι.

Διαλέξτε τη σωστή χρονική στιγμή.

Επίσης σημαντικό είναι να επιλέξετε τον σωστό χρόνο. Μπορεί εσείς να επείγεστε να λύσετε ένα ζήτημά σας, αλλά οι συνομιλητές σας να είναι πιεσμένοι ή να τους απασχολεί κάτι άλλο, σοβαρότερο από το δικό σας ζήτημα. Σε αυτήν την περίπτωση, δεν θα καταφέρετε πολλά, γιατί ακόμη και να σας «κάνουν τη χάρη», για διάφορους λόγους, δεν θα είναι συγκεντρωμένοι στο θέμα σας και κατά συνέπεια δεν θα έχετε αποτέλεσμα. Η δική σας υποχρέωση είναι να αναζητήσετε την κατάλληλη στιγμή για όλους.

Μη διακόπτετε και μη διορθώνετε συνεχώς τους άλλους.

Οι συνεχείς διακοπές της ροής του άλλου, για να κάνετε μία διόρθωση ή να προσθέσετε κάτι που πιστεύετε ότι ξέχασε δεν είναι δείγμα σεβασμού του συνομιλητή σας και δεν βοηθούν να συνεχιστεί ομαλά η συζήτηση. Αντίθετα, εκνευρίζουν, όχι μόνο εκείνους που διακόπτετε, αλλά και τους υπόλοιπους, δημιουργείτε περιττές εντάσεις και τοξικό κλίμα. Αν χρειάζεται οπωσδήποτε να προσθέσετε ή να διορθώσετε κάτι, είτε περιμένετε να ολοκληρώσει εκείνος/η που μιλά είτε πιάστε τον/την στο τέλος της συζήτησης και τονίστε  αυτό που θέλετε κατ’ ιδίαν.

Διορθώστε το ύφος και το χρώμα της φωνής σας.

Υπάρχουν άνθρωποι που ακόμη και σε μία απλή, καθημερινή συζήτηση βγάζουν το άγχος τους ή μιλάνε τόσο γρήγορα που είναι αδύνατον για τους άλλους να τον/την καταλάβουν. Άλλοι πάλι μιλάνε τόσο σιγά που δεν καταφέρνουν να κερδίσουν το «τραπέζι».  Η σωστή ένταση και το σωστό ύφος, καθορίζουν αποφασιστικά τόσο αυτό που θέλετε να πείτε όσο και αυτό που θέλετε να πετύχετε.

Χρειάζεται επομένως να βρείτε τη δική σας ισορροπία, αυτή που ταιριάζει καλύτερα στον χαρακτήρα και την προσωπικότητά σας. Μπορείτε πάντα να βελτιώνετε τον τρόπο με τον οποίο συνομιλείτε με τους γύρω σας με τη σωστή εξάσκηση με ανθρώπους που αισθάνεστε μεγαλύτερη οικειότητα.

Συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, αυτό το οποίο πρέπει να θυμάστε, για να έχετε μία εποικοδομητική συζήτηση, δεν είναι το τι λέτε, αλλά το πώς και πότε το λέτε.

Δημοσιεύτηκε: 25-10-2018 | Ενημερώθηκε: 25-10-2018