Τον τελευταίο καιρό, στη χώρα μας, όλο και περισσότεροι συμμετέχουν σε αγώνες δρόμου, μεγάλων, μεσαίων ή μικρών αποστάσεων. Μέσα στους επόμενους μήνες, είναι πολλοί οι φορείς εκείνοι που διοργανώνουν μαραθωνίους, ημιμαραθωνίους και άλλους αγώνες αποστάσεων, για φιλανθρωπικούς και άλλους σκοπούς, στους οποίους πολλοί φίλοι και γνωστοί μας συμμετέχουν και μας προσκαλούν να συμμετάσχουμε και εμείς.

Η συμμετοχή σε ένα άθλημα και γενικότερα η άσκηση και η βελτίωση της φυσικής μας κατάστασης είναι συνήθειες που μπορούν να είναι προς όφελος της υγείας μας, μόνο όμως όταν γίνονται συστηματικά και με την κατάλληλη προετοιμασία.

Πριν λοιπόν δηλώσετε συμμετοχή σε κάποιο άθλημα ή ακόμη και αν θέλετε να φτιάξετε τη δική σας ομάδα για να παίζετε ποδόσφαιρο ή ένα «ανώδυνο» μπασκετάκι με τους φίλους σας, μετά τη δουλειά, θα πρέπει να εξετάσετε αν ο οργανισμός σας είναι έτοιμος και αν η κατάσταση της υγείας σας το επιτρέπει, ανεξάρτητα με την ηλικία σας. Ακόμη και ένας «αθώος» φαινομενικά και φιλικός αγώνας μεταξύ συναδέλφων, μπορεί να αποδειχθεί επιζήμιος για την υγεία σας, αν δεν είστε σωστά προετοιμασμένοι.

Κάντε τις απαραίτητες προληπτικές εξετάσεις και προαγωνιστικούς ελέγχους.

Ανάλογα λοιπόν με το αθλητικό σας προφίλ, το είδος του αγωνίσματος που επιλέγετε, τη συχνότητα με την οποία επιθυμείτε να αθλείστε αλλά και την κατάσταση της υγείας σας, πρέπει να κάνετε τις κατάλληλες εξετάσεις, που εξασφαλίζουν ότι έχετε τη δυνατότητα να κάνετε το άθλημα που αγαπάτε.

Είτε επιλέγετε ποδηλασία, στίβο, κολύμβηση, χορό, τένις, ιππασία, ιστιοπλοΐα, ποδόσφαιρο,  μπάσκετ, βόλεϊ, πολεμικές τέχνες, θαλάσσιο σκι, χάντμπολ, ράφτινγκ, καγιάκ, άρση βαρών ή υδατοσφαίριση είτε οποιοδήποτε άλλο, ριψοκίνδυνο ή μη άθλημα, το σίγουρο είναι ότι πρέπει να επισκεφθείτε τον γιατρό σας, για να σας συστήσει τις κατάλληλες, για το δικό σας αθλητικό προφίλ εξετάσεις, για την καλή λειτουργία της καρδιάς σας, το έλεγχο της πίεσής σας, την καλή κατάσταση των μυών και των οστών σας και άλλα.

Πολλοί σύλλογοι, ομάδες ή εταιρείες οι οποίες έχουν δικές τους ομάδες που συμμετέχουν σε διάφορα αθλήματα, επιλέγουν ομαδικά προγράμματα ασφάλισης που περιλαμβάνουν τα ειδικά προαγωνιστικά τεστ για τους αθλητές τους, αλλά και επιπλέον καλύψεις, στην περίπτωση που συμβεί κάποιο ατύχημα ή πρόβλημα υγείας, κατά τη διάρκεια του αθλήματος. Ρωτήστε την εταιρεία στην οποία εργάζεστε ή την ερασιτεχνική ομάδα στην οποία συμμετέχετε, αν έχει κάνει τέτοια πρόβλεψη ή αν μπορεί να προστεθεί ως πρόσθετη παροχή στο ομαδικό πρόγραμμά σας.

Προπονηθείτε συστηματικά.

Ακόμη και αν τρέξετε μία μικρή απόσταση ή λάβετε μέρος σε έναν αγώνα μικρής διάρκειας, είναι απαραίτητο να έχετε προπονηθεί συστηματικά από πριν.

Πολλοί ειδικοί συνιστούν ακόμη και 12 μήνες τακτικής προπόνησης, προκειμένου, κάποιος που δεν είχε προηγούμενη σχέση με τον αθλητισμό, να μπορεί να τρέξει για πρώτη φορά σε έναν αγώνα δρόμου.

Αν λοιπόν το αποφασίσετε, προσπαθήστε να το κάνετε έγκαιρα, ώστε να βάλετε στην καθημερινότητά σας την προπόνηση, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.

Προσαρμόστε τη διατροφή σας.

Προπόνηση και σωστή διατροφή πάνε μαζί. Όσο προετοιμάζεστε, καλό θα ήταν να μη χάνετε γεύματα και να προσθέσετε στη διατροφή σας τροφές που ενδυναμώνουν τον οργανισμό σας, πλούσιες σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και επιπλέον καταναλώνετε μεγαλύτερες ποσότητες υγρών και νερού. Τις ημέρες πριν τον αγώνα, οι ειδικοί συνιστούν περισσότερους υδατάνθρακες και λιγότερες πρωτεΐνες. Μη διστάσετε λοιπόν να φάτε μία ωραία μακαρονάδα πριν τη μεγάλη μέρα.

Κάνοντας λοιπόν τη σωστή προετοιμασία,  μπορείτε να ασχοληθείτε με το άθλημα που αγαπάτε, απαλλαγμένοι από κάθε έννοια!