Στο σημερινό, ανταγωνιστικό περιβάλλον, η εταιρική κουλτούρα έχει πια μεγάλη σημασία, τόσο σε εργαζόμενους όσο και σε εργοδότες. Οι άνθρωποι πια αναζητούν στη εργασία τους, πέρα από έναν καλό μισθό, εμπειρίες που θα τους προσφέρουν την ανθρώπινη επαφή και θα εκφράζουν τις προσωπικές τους αξίες για τη ζωή. Πώς μπορούν όμως οι εταιρείες να ανταποκριθούν;

Παρουσιάζουμε εδώ τρεις τρόπους, με τους οποίους οι επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν ένα υγιές και δυναμικό εταιρικό κλίμα, που να προσκαλεί τους εργαζόμενους να είναι πιο δραστήριοι.

1. Δίνουν βαρύτητα στον σκοπό.

Για πολλούς ανθρώπους, οι επαγγελματικές επιλογές είναι ένα καθαρά προσωπικό θέμα. Η παγκόσμια έρευνα Employee Benefit Trends Study της MetLife, για το 2018 δείχνει ότι το 73% των εργαζόμενων έχει υψηλή αίσθηση του σκοπού που υπηρετεί, από την θέση στην οποία βρίσκεται και βλέπει την εργασία, σαν μέρος του εαυτού του και αυτού που εκπροσωπεί στη ζωή και θέλει, κατά συνέπεια, η δουλειά να αντανακλά ταυτόχρονα τις αξίες, τα ιδανικά, τα ενδιαφέροντα και τις φιλοδοξίες τους.

Οι «έξυπνες» εταιρείες κάνουν τον προσωπικό σκοπό του εργαζομένου τους, αναπόσπαστο μέρος της συνολικής, εταιρικής κουλτούρας. Η αν. διευθύντρια Diversity & Inclusion της MetLife, κα Cindy Pace εξηγεί ότι: «Το να είσαι προσηλωμένος στον σκοπό σημαίνει ότι είσαι προσωπικά αποφασισμένος να υπηρετήσεις κάτι ευρύτερο από τους προσωπικούς σου σκοπούς και φιλοδοξίες και να έχεις τη διάθεση να μετακινηθείς από το «εγώ» στο «εμείς». ‘Όταν γνωρίζεις ακριβώς τι είναι αυτό που σε παρακινεί περισσότερο και που ακριβώς η προσωπική σου εμπλοκή μπορεί να προσθέσει αξία στους γύρω σου, τότε το «γιατί» δουλεύεις γίνεται απολύτως ξεκάθαρο και σου επιτρέπει να επικεντρώνεσαι σε εκείνα που κάνουν τη διαφορά, τόσο στη δουλειά που έχεις επιλέξει να εργάζεσαι όσο  και στην κοινωνία, της οποίας είσαι μέρος

Ένα καλό και ενδεικτικό παράδειγμα, είναι το παράδειγμα της εταιρείας Airbnb.Το κεντρικό μήνυμα της εταιρείας είναι “Belong Anywhere” και η αποστολή των επικεφαλής της είναι να μετατρέπουν αυτόν τον σκοπό σε καθημερινή εμπειρία των εργαζομένων τους. Μετονόμασαν λοιπόν τη Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού της εταιρείας, σε «Τμήμα Εμπειρίας Εργαζομένων» και συγκεντρώνουν όλες τους τις δυνάμεις στο να δημιουργήσουν μία ενιαία κουλτούρα «ανήκειν» στο εσωτερικό τους. Προχώρησε δε ακόμη περισσότερο, επαναδιατυπώνοντας τους ρόλους και τις λειτουργίες κάθε τμήματος, ώστε να ανταποκρίνονται στην εμπειρία του εργαζόμενου, από το…καθημερινό τους ταξίδι με την Airbnb, για παράδειγμα, με τη δημιουργία τμήματος επιβίβασης ή διατροφής.

Ο καθορισμός του «εταιρικού σκοπού» είναι δυνατόν να επηρεάσει τα πάντα, από τον τρόπο με τον οποίο έχουν σχεδιαστεί τα γραφεία-πχ να αισθάνεσαι σαν τον σπίτι σου, με κουζίνες, βιβλιοθήκες και κήπους- μέχρι την οργάνωση πάρτυ και άλλων ενδοεταιρικών δραστηριοτήτων.

Αυτή η προσπάθεια, όχι μόνο βοηθά τους εργαζόμενους να ενταχθούν ομαλά στην εταιρεία και να ενστερνιστούν τον σκοπό της, αλλά τους βοηθά να εξηγήσουν ευκολότερα τις αξίες και αυτό που εκπροσωπεί η εταιρεία, σε άλλους.

2. Προσφέρουν το σωστό ισοζύγιο ζωής και εργασίας.

Στην έρευνα της MetLife, Employee Benefit Trends Study, για το 2018, το 79% των εργαζομένων ισχυρίζεται ότι θα απέδιδε καλύτερα και θα συμμετείχε περισσότερο, αν είχε καλύτερη ισορροπία εργασίας και προσωπικής ζωής, θα ήταν πιο ικανοποιημένο από τη δουλειά του και πιο αφοσιωμένο στους εργοδότες του.

Το πώς οι εταιρείες μεταφράζουν αυτήν την τάση διαφέρει, ανάλογα με την κάθε εταιρική φιλοσοφία. Άλλες παρέχουν ευέλικτες μορφές εργασίας, άλλες δίνουν περισσότερες άδειες, άλλες προσφέρουν μία μεγάλη ποικιλία παροχών που ταιριάζουν στο lifestyle του εργαζόμενου, όπως, για παράδειγμα, συνδρομές γυμναστηρίου, επισκέψεις διατροφολόγων και άλλα.

3. Προσφέρουν παροχές για να μειώσουν το άγχος των εργαζομένων τους.

Χρηματοοικονομική υγεία. (Financial wellness)

Εταιρικά προνόμια, όπως ποτά με τους συναδέλφους τις Παρασκευές, δωρεάν σνακς ή μαθήματα γιόγκα, μέσα στην εταιρεία, είναι πια πολύ δημοφιλή και αγαπητά, σε πολλές εταιρείες. Οι περισσότεροι όμως προτιμούν να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο, αναφορικά με τα εισοδήματά τους. Στην ίδια έρευνα της MetLife*, μόνο το 55% των εργαζομένων αισθάνεται ότι είναι σε κάποιον, σχετικά καλό δρόμο να πιάσει τους προσωπικούς οικονομικούς του στόχους και ένα ποσοστό αυτών, που αυξάνεται διαρκώς, θα ήθελε, οι εργοδότες  να βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που έχει για την οικονομική του κατάσταση.

Ο παράγοντας «Financial wellness” φαίνεται ότι αξιολογείται πολύ υψηλά από εργαζόμενους και εργοδότες και στην Ελλάδα*. Πρόκειται για ένα νέο δεδομένο το οποίο συναντάμε τα τελευταία χρόνια και προκύπτει από την αγωνία των εργαζομένων για το μέλλον τους, τη χαμηλή αυτοπεποίθησή τους ότι μπορούν να έχουν περισσότερες επιλογές στον σχεδιασμό της ζωής τους. Μόλις το 36% των Ελλήνων εργαζομένων πιστεύουν ότι έχουν έλεγχο της οικονομικών τους, ενώ το 57% δηλώνει ότι θα ήθελε να έχει κάποια βοήθεια για να πάρει τις σωστές αποφάσεις. Είναι ένα απολύτως λογικό εύρημα υπό τις παρούσες συνθήκες.

Η έρευνα ΕΒТS για την Ελλάδα* μάς δείχνει επίσης ότι όσο περισσότερο εκτιμούν οι εργαζόμενοι το ενδιαφέρον και την υποστήριξη από τον προϊστάμενό τους τόσο μεγαλύτερη είναι η αφοσίωση και η δέσμευσή τους προς τον εργοδότη. Αν ένας εργοδότης αυξήσει την προσλαμβάνουσα αξία του εργαζομένου για το ενδιαφέρον και την υποστήριξη που  τους προσφέρει το περιβάλλον εργασίας κατά 1 μονάδα, σε κλίμακα συμφωνίας 7 βαθμών, η αίσθηση της αφοσίωσης του εργαζομένου προς τον εργοδότη αυξάνεται κατά 8%.

Για αυτό και η σωστά σχεδιασμένη ομαδική ασφάλιση αποτελεί ισχυρό κίνητρο παραμονής σε μία επιχείρηση, για τους εργαζόμενους, όπως και ισχυρό κίνητρο προσέλκυσης νέων, ταλαντούχων εργαζόμενων, καθώς και σημαντικό παράγοντα ανάπτυξής της.

Στη σημερινή εποχή, η εργασία και η προσωπική ζωή εμπλέκονται. Οι περισσότεροι εργοδότες λοιπόν κάνουν πια κάνουν ένα βήμα παραπάνω για να βοηθήσουν τους εργαζόμενούς τους να έχουν λιγότερο άγχος. Μία καλή εταιρική κουλτούρα προσπαθεί να ενσωματώσει και τα δύο και φροντίζει ώστε ο κάθε εργαζόμενος και η κάθε εργαζόμενη να αισθάνεται καλά, να «ανθίζει», τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά.

*Πηγή: МеtLife, παγκόσμια έρευνα Employee Benefit Trends Study(EBTS), 2018 και ΜetLife, έρευνα τάσεων ομαδικών ασφαλίσεων(ΕΒΤS), για την Ελλάδα, 2017