Εσείς το ξέρετε ότι οι άνθρωποι που κάνουν περίπου 8000 βήματα την ημέρα έχουν κατά 51% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν από εκείνους που βαδίζουν 4,000 βήματα την ημέρα, δηλαδή εκείνους που ανήκουν στην ομάδα με τον μικρότερο αριθμό ημερήσιων βημάτων;

Ακόμη και στη διάρκεια της καραντίνας, η απλή αυτή συνήθεια του βαδίσματος μάς θύμισε τη σημασία της άσκησης και της διατήρησης της ψυχικής υγείας. Και ενώ εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο προσπαθούν να προφυλαχθούν από την πανδημία, κρατώντας φυσικές αποστάσεις, υπάρχει ένα πράγμα που μπορούν να κάνουν προκειμένου να διαφυλάξουν την υγεία τους: Να αυξήσουν τον ημερήσιο αριθμό βημάτων τους.

Σύμφωνα με έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε περίπου 4800 ενήλικες και δημοσιεύθηκε στις 24 Μαρτίου, στο Journal του American Medical Association,  μερικά βήματα παραπάνω την ημέρα, συνδέονται με χαμηλότερες πιθανότητες θανάτου, από οποιαδήποτε αιτία.

Με λίγο βάδισμα λοιπόν την ημέρα μπορείτε να βοηθάτε το σώμα και το μυαλό σας να ηρεμεί και να διατηρείτε την καλή ψυχική και σωματική υγεία σας.

Φαίνεται ότι οι άνθρωποι που περπατούν περισσότερο έχουν ένα πλεονέκτημα μακροζωίας, μεγαλύτερο από εκείνο εκείνων που περπατούν λιγότερο. «Η έρευνα έδειξε ότι αυτοί που έκαναν 3 φορές περισσότερα βήματα από την ομάδα με τον χαμηλότερο αριθμό ημερήσιων βημάτων, έχουν 65% λιγότερες πιθανότητες θανάτου», όπως αναφέρει και ο Δρ. Charles E. Matthews, ερευνητής στο National Cancer Institute’s Division of Cancer Epidemiology and Genetics, των ΗΠΑ.

Επίσης, όπως φαίνεται από την έρευνα, η ένταση του βηματισμού δεν παίζει ρόλο. «Ο καθένας πρέπει να αφοσιώνεται στο πόσα βήματα παραπάνω θα κάνει τη φορά, επιλέγοντας όποιο ρυθμό βολεύει τον ίδιο» λέει ο Δρ. Pedro Saint-Maurice, επικεφαλής συντάκτης της έρευνας και μεταδιδακτορικός σπουδαστής στο ίδιο Ινστιτούτο.

Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στην έρευνα, όλοι πάνω από 40 χρονών, φορούσαν έναν ειδικό μετρητή, για μία περίπου εβδομάδα, από το 2003 μέχρι το 2006. Οι ερευνητές, μετά, ανέλυσαν τις περιπτώσεις θανάτων που συνέβησαν τα επόμενα δέκα χρόνια, ελέγχοντας χρόνιες καταστάσεις, προσωπικά προφίλ υγείας και ιατρικά ιστορικά, δημογραφικά χαρακτηριστικά και άλλες διαφορές.

Η διαφορά της συγκεκριμένης έρευνας με προηγούμενες ήταν ότι αυτή μπορούσε να γενικεύσει επί του συνόλου του πληθυσμού, ισχυρίζονται οι συντάκτες της και όχι να παρακολουθούν μόνο τα βήματα και τη θνησιμότητα. Αυτό που παρατηρήθηκε ήταν ότι σε όλες τις υποομάδες, άνδρες ή γυναίκες, μεσήλικες ή μεγαλύτερες ηλικίες, Αφροαμερικάνους, Αμερικάνους ή Μεξικανούς, ο μεγαλύτερος αριθμός βημάτων συνδέθηκε με χαμηλότερο ποσοστό θανάτων. Τα αποτελέσματα ήταν επίσης παρόμοια ακόμη και όταν οι ερευνητές εξέτασαν συγκεκριμένα τα ποσοστά θανάτων από καρδιακές παθήσεις και μορφές καρκίνων.

Η έρευνα ήταν μία κοινή προσπάθεια του Εθνικού Ινστιτούτου για τον Καρκίνο (National Cancer Institute),  του Εθνικού Ινστιτούτου για τη Γήρανση (National Institute on Aging),  και του Κέντρου για τον Έλεγχο και την Πρόληψη Παθήσεων (Centers for Disease Control and Prevention ).

Το βάδισμα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Οι ερευνητές δεν περίμεναν τα αποτελέσματα της έρευνας τους να δημοσιοποιηθούν κατά τη διάρκεια της καραντίνας, περίοδο που η σύσταση σε εκατομμύρια κόσμου ήταν να μείνουν σπίτι και να μη βγαίνουν παρά μόνο για τα απαραίτητα ψώνια ή για ιατρικούς λόγους.

Με το άγχος για την εξάπλωση του ιού να μεγαλώνει, είναι πολύ εύκολο να οδηγηθούμε όλοι σε μία πιο καθιστική ζωή ή να πέσουμε στην παγίδα του ελάχιστου δυνατού περπατήματος. Αυτό όμως μακροπρόθεσμα μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο για την υγείας μας.

Αν είστε υγιείς, μπορείτε να κινηθείτε χωρίς προβλήματα και ζωντανοί, είναι ασφαλές να αυξήσετε τα βήματα που κάνετε ημερησίως σε μία κοντινή στο σπίτι απόσταση, αλλά πάντα προσέχοντας να τηρείτε τις αποστάσεις και να δίνετε τη δυνατότητα στους περαστικούς να περνούν δίπλα σας σε απόσταση τουλάχιστον δύο μέτρων.

«Αν μπορείτε να βγείτε έξω και να περπατήσετε στη γειτονιά, τηρώντας τις αποστάσεις, εμείς το ενθαρρύνουμε. Αλλά ακόμη και να μη μπορείτε να βγείτε ή ζείτε σε ένα μικρό χώρο, κάντε ό, τι μπορείτε για να κινείστε και να αυξάνετε τον ημερήσιο αριθμό των βημάτων σας, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι μετακινείστε από το ένα δωμάτιο στο άλλο ή κάνετε κύκλους μέσα στο ίδιο δωμάτιο. Ακόμη και αυτό είναι καλύτερο από το τίποτα.» μας λέει ο Δρ. Charles E. Matthews.

 Αρπάξτε λοιπόν το βηματομετρητή που έχετε ξεχάσει σε κάποιο συρτάρι ή κατεβάστε τις σχετικές εφαρμογές στο κινητό σας και αρχίστε να μετράτε βήματα! Θέστε έναν εφικτό στόχο για τον εαυτό σας για την επόμενη εβδομάδα, χωρίς να φοβηθείτε να τον επαναπροσδιορίσετε προσαρμόζοντάς τον στις αλλαγές της καθημερινότητάς σας. Το νόημα είναι να αυξάνετε σταδιακά τον ημερήσιο αριθμό βημάτων σας και με ορίζοντα αυτόν τον στόχο, ακόμη και οι μικρές νίκες μετράνε.

Επιπλέον, καθώς η ζωή μας έχει αλλάξει και η παραμονή στο σπίτι αυξάνεται για πολλούς, πολλά γυμναστήρια και ΜΚΟ, μεταδίδουν ζωντανά τα προγράμματά τους μέσω του Zoom ή χρησιμοποιώντας άλλες πλατφόρμες , γεγονός που σας προσφέρει άλλον έναν τρόπο να αυξήσετε την άσκησή σας και τον αριθμό των βημάτων σας.

Όχι μόνο βάδισμα!

«Δεν είναι ανάγκη μόνο να κάνετε βάδισμα. Μπορεί να είναι η κηπουρική, ή οι δουλειές του σπιτιού ή τα μαστορέματα που σας ευχαριστούν. Ακόμη και αυτές οι δραστηριότητες μπορούν να αυξήσουν τον αριθμό των ημερήσιων βημάτων σας» μας λέει επίσης  ο Δρ. Charles E. Matthews, ενώ οι περισσότεροι ειδικοί τονίζουν «Οι άνθρωποι πρέπει να κάθονται λιγότερο και να κινούνται περισσότερο».

Στο ίδιο πνεύμα, αν ο γιατρός ή ο φυσιοθεραπευτής σας, σάς έχουν συστήσει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ασκήσεων, τώρα είναι η ευκαιρία σας να το ακολουθήσετε επιμελώς.

Αν η φυσική σας κατάσταση κάνει δύσκολο το βάδισμα για εσάς, μπορείτε να το προσαρμόσετε στις δικές σας ανάγκες, να κάνετε καθιστικό βάδισμα ή ασκήσεις που ενισχύουν τους μύες σας, πάντα βέβαια με τη σύσταση του γιατρού σας.

Σε γενικές γραμμές, το να γνωρίζετε τον ημερήσιο αριθμό βημάτων σας είναι μία νίκη από μόνη της. Με λίγη πειθαρχία και ένα gadget ή μία εφαρμογή, μπορείτε να ξεκινήσετε μία καινούρια συνήθεια που θα σας βοηθήσει να περάσετε πιο εύκολα και υγιεινά τη δοκιμασία που περνάμε, αλλά  και να παρατείνει τη ζωή σας.