Τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, το να καταλάβεις ότι έχεις πάθει Burnout είναι το πρώτο βήμα για να το καταπολεμήσεις. Μερικές φορές, όμως, τα συμπτώματα δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμα. Διάβασε εδώ πώς θα καταλάβεις ότι ήρθε η ώρα να …λάβεις μέτρα για την ψυχική σου υγεία.

Η διατήρηση της ψυχικής μας υγείας είναι μία προτεραιότητα για πολλούς και πολλές από εμάς. Ειδικά αυτήν την περίοδο, που μας …κυνηγά το άγχος, η οικονομική αβεβαιότητα και η πίεση να τα καταφέρουμε παντού, τόσο με την οικογένειά μας όσο και με την εργασία μας, είναι πολύ εύκολο να χάσουμε την ισορροπία και να νιώσουμε εξάντληση.

Αυτή η εξάντληση ή burnout όπως συνηθίζουμε να το λέμε τον τελευταίο καιρό, μπορεί να πάρει διάφορες μορφές που μας εμποδίζουν να αναγνωρίσουμε τα συμπτώματα έγκαιρα.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της MetLife στις ΗΠΑ, μόνο 30% των εργαζομένων παραδέχονται ότι αισθάνονται εξάντληση, εντούτοις ένα  66% ομολογεί ότι παρουσιάζει συμπτώματα που αντιστοιχούν στον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το Burnout δηλαδή σανμία μόνιμη κατάσταση άγχους την οποία ο/η εργαζόμενος δεν μπορεί να διαχειριστεί’.

Η παραδοχή ότι νιώθουμε εξάντληση είναι το πρώτο βήμα για να βοηθήσουμε τους εαυτούς μας να την αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά.

Διαβάστε παρακάτω ποια μπορεί να είναι τα πιθανά συμπτώματα, που δεν σας περνούν από το μυαλό, και ζητήστε βοήθεια από ειδικούς.

1.          Δεν κοιμάστε καλά

Ίσως ήδη αντιμετωπίζατε δυσκολίες στο να κοιμάστε καλά και τακτικά, γεγονός το οποίο μπορεί να σας οδηγήσει στο να αγνοήσετε αυτό το σύμπτωμα. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει μια ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της εξάντλησης στο χώρο εργασίας και των διαταραχών του ύπνου, όπως η αϋπνία. Αν έχετε δυσκολία να κοιμηθείτε τη νύχτα, αν ξυπνάτε πολύ νωρίς το πρωί και δυσκολεύεστε να ξανακοιμηθείτε,  αν κοιμάστε και ξυπνάτε σε σύντομες, διακοπτόμενες περιόδους, ή αν έχετε άλλες διαταραχές στον ύπνο σας, αυτό είναι ένα σύμπτωμα που θα πρέπει να σας προβληματίσει.

2. Εντοπίζετε διαφορές στη συμπεριφορά σας

Ίσως να ήσασταν περισσότερο αισιόδοξοι/ες, αλλά τώρα, όχι τόσο πολύ. Ή ίσως λατρεύατε να κάνετε τους ανθρώπους να γελούν, αλλά να αισθάνεστε πιο απελπισμένοι/ες και αδιάφοροι/ες τελευταία. Εάν οι φίλοι και η οικογένειά σας έχουν παρατηρήσει επίσης την αλλαγή της συμπεριφοράς σας – ιδιαίτερα αν είστε περισσότερο απομονωμένοι/ες ή ευέξαπτοι/ες, αυτό θα μπορούσε να είναι ένδειξη εξάντλησης. Η κατάσταση της ψυχικής σας υγείας στην εργασία μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις σας στο σπίτι. Έτσι, τα σχόλια από αυτούς που αγαπάμε μπορεί να μας βοηθήσουν να συνειδητοποιήσουμε πράγματα που εμείς οι ίδιοι δεν βλέπουμε.

3.  Ξεχνάτε εύκολα

Δεν θυμάστε πού βάλατε τα κλειδιά σας χθες το βράδυ ή τα γυαλιά ηλίου σας ή  ποιες συναντήσεις έχετε στο ημερολόγιό σας για σήμερα; Είναι φυσιολογικό να ξεχνάτε ή να βάζετε τα πράγματά σας σε διαφορετικό σημείο,  από καιρό σε καιρό, αλλά εάν έχετε παρατηρήσει ότι είστε συνεχώς  αφηρημένοι  ή αισθάνεστε αποπροσανατολισμένοι/ες, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι εξάντλησης.

4. Ζητάτε περισσότερο ικανοποίηση από μη υγιεινά φαγητά

Εάν μία σοκολάτα στο συρτάρι του γραφείου σας φωνάζει το όνομά σας πιο δυνατά και πιο συχνά από το συνηθισμένο ή έχετε μία ακατανίκητη λαχτάρα για παχυντικά πράγματα όλη την ημέρα, αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι εξάντλησης. Στην πραγματικότητα, μελέτες δείχνουν  ότι η κατανάλωση γλυκών και ποτών με πρόσθετα σάκχαρα συνδέεται με συμπτώματα κατάθλιψης, τα οποία επίσης συχνά αποτελούν και ένδειξη εξάντλησης στο χώρο εργασίας.

Πώς να καταπολεμήσετε το  Burnout.

Αν με όσα διαβάσατε, πιστεύετε ότι μπορεί να υποφέρετε από burnout, τότε δοκιμάστε να κάνετε τα βήματα που ακολουθούν για να καταπολεμήσετε το άγχος σας.

1. Αναζητήστε την πηγή που σας οδηγεί σε  Βurnout

Τώρα που κάνατε το πρώτο βήμα και αναγνωρίσατε ότι έχετε εξαντληθεί, είναι σημαντικό να βρείτε από που προέρχεται η εξάντλησή σας. Αναρωτηθείτε, λοιπόν, ποια είναι η πηγή του άγχους σας. Είναι μήπως ο φόρτος στην εργασία σας μεγαλύτερος από αυτόν που μπορείτε να διαχειριστείτε; Μήπως σας προβληματίζουν καταστάσεις έξω από την εργασία σας, όπως, για παράδειγμα, οικογενειακές υποχρεώσεις; Σας λείπει μήπως το κίνητρο για να δουλέψετε ή δεν βρίσκετε πια ευχαρίστηση στη δουλειά σας; Αν βρείτε αυτές τις απαντήσεις, μπορείτε μετά να σκεφθείτε τι να κάνετε για να το αντιμετωπίσετε.

2. Επαναπροσδιορίστε τις προτεραιότητές σας

Στο βαθμό που είναι δυνατόν, μπορεί να είναι χρήσιμο να επαναξιολογήσετε το φόρτο εργασίας και τις καθημερινές προσδοκίες και στόχους σας με τον διευθυντή/ντριά  σας. Εάν αντιμετωπίζετε ασφυκτικά deadlines ή περισσότερες ευθύνες απ’ όσες μπορείτε να ελέγξετε, τώρα είναι η ώρα να μιλήσετε και να συζητήσετε πιθανές λύσεις, όπως να βρείτε ένα πιο ευέλικτο πρόγραμμα εργασίας ή να ζητήσετε βοήθεια από συναδέλφους σε projects πιο δύσκολα.

3.Βρείτε ανθρώπους που μπορούν να σας βοηθήσουν και πάρτε χρόνο για τον εαυτό σας

Εάν η φροντίδα των ηλικιωμένων γονιών ή η παρακολούθηση των διαδικτυακών μαθημάτων μαζί με τα παιδιά σας, σας πιέζει, δοκιμάστε να ζητήσετε υποστήριξη από συγγενείς ή να αναζητήσετε άλλες λύσεις, όπως μια extra βοήθεια στο σπίτι. Επίσης, επικοινωνήστε με το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας σας για να μάθετε ποιες επιλογές έχετε, ποια είναι η νομοθεσία για άδειες ειδικού σκοπού ή άλλες άδειες και αξιοποιείστε τις.  Ανάλογα με την αιτία της εξάντλησής σας, μπορεί να αισθανθείτε λιγότερο άγχος εάν πάρετε μία ή περισσότερες μέρες άδειας για να ξεκουραστείτε και να βελτιώσετε τη διάθεσή σας. Μπορείτε ακόμη να αφιερώσετε αυτόν τον χρόνο, μακριά από τη δουλειά, για να εστιάσετε σε πράγματα που σας ευχαριστούν, στη δική σας προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, να παρακολουθήσετε μαθήματα, να εκπαιδευτείτε σε νέες δεξιότητες ή απλώς να επιλέξετε ένα χόμπι.

Παρόλο που η εξουθένωση συνήθως επικεντρώνεται σε προβλήματα που σχετίζονται με την εργασία, συνδέεται επίσης και με άλλα προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη. Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα και οι προσπάθειές σας να επιλύσετε το πρόβλημα δεν φαίνεται να λειτουργούν, επικοινωνήστε με έναν εξειδικευμένο γιατρό για να μάθετε ποια πρόσθετη βοήθεια μπορεί να σας φανεί χρήσιμη.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ψυχική υγεία  των εργαζομένων το 2020, μπορείτε να κατεβάστε την έκθεση της MetLife, “Mental Health: A Path to a Resilient Workforce and Business Recovery” εδώ.